Kulturforskjeller i møte med etniske minoriteter

Case til diskusjon om kultur- og språkforskjeller i rekruttering og intervju av migranter.

I et prosjekt om innvandrerkvinners møte med det norske fødesystem kontaktes en gruppe gravide vietnamesiske kvinner som har født før, enten i Norge, i en gjennomgangsleir eller i eget hjemland.

Formålet med prosjektet er å skaffe kunnskap om hvordan de har opplevd de tidligere fødsler og hvilke forventninger de har når det gjelder den kommende fødsel. Kvinnene blir kontaktet gjennom tolk for at man skal få deres samtykke til å bli intervjuet. De bor ganske langt utenfor byen, og forskerne har i bare kontakt med dem gjennom tolken før de møter dem i kvinnenes hjem. Forskerne har gitt tolken den informasjon om prosjektet som de mener det er rimelig å gi, men ettersom de ikke kan kvinnenes språk, vet de ikke hvordan informasjonen er formidlet og om den er forstått.

Kvinnene har høy standard for gjestfrihet og imøtekommenhet. Når forskerne står på trappen, blir de budt velkommen inn, og når de prøver å finne ut om kvinnene har forstått informasjonen som er gitt om prosjektet, blir de møtt med mange smil og nikk. Når forskerne spør om de får bruke båndopptaker, viser kvinnene stolt frem sine egne båndopptakere. Disse kvinnene har bodd i Norge i flere år, men etter hvert får forskerne vite at de er de første nordmenn som er på besøk bortsett fra andre forskere og helsesykepleier. Tolken forteller også ganske sent i prosjektet at asiatiske kvinner ikke har tradisjon for å fortelle om sine fødsler, slik som norske kvinner har. Det å føde tilhører for dem intimsfæren. 

Forskernes dilemma:

  • Var det legitimt å stille spørsmål om fødselserfaringen?
  • Hvordan kan en forsker nærme seg spørsmål som i Norge er vanlige, men som for deltagerne fra en annen kultur kan oppleves som del av intimsfæren?
  • Kunne forskerne gjort mer for å sikre et etisk samtykke?
  • Hvordan kan forskerne forsikre seg om at kvinnene har fått tilstrekkelig informasjon om prosjektet?
  • I hvilken grad hadde løftet om anonymisering noen verdi for disse kvinnene?
  • Hvilket ansvar har forskeren hvis disse kvinnene føler seg overvåket eller utlevert?

Les mer:

}

Hjelp oss å gjøre forskningsetikk.no bedre

Vil du svare på en kort undersøkelse om nettsiden vår?