Forskning med barn ved familiesenter
Case til diskusjon om informert samtykke ved forskning på barn i en sårbar livssituasjon.
Et helseforskningsmiljø er bedt om å evaluere et familiesenter som blant annet tilbyr oppfølging og behandling av barn som lever i hjem med foreldre som har/har hatt psykiske- og/eller rusrelaterte lidelser. Formålet med evalueringen er å finne ut i hvilken grad metoden som de bruker ved familiesenteret fungerer slik den er tenkt, og i hvilken grad barna synes oppfølgingen fra familiesenteret hjelper dem til å håndtere hverdagen bedre.
For å skaffe et best mulig grunnlag for evalueringen ønsker forskeren å snakke med 10 av barna som alle er i alderen 10-18 år. Forskeren ønsker å gjennomføre semistrukturerte gruppeintervju av barna. Forskeren vil ta opptak av intervjuene for å slippe å notere underveis. I forkant av intervjuene skal forskeren innhente samtykke fra informantene eller deres foresatte.
Forskeren foreslår å invitere seg selv hjem til barnas foreldre for å innhente samtykke til at barna kan delta i studien. Forskeren vil da forklare bakgrunnen for studien, hvordan studien skal gjennomføres og hvordan informasjonen skal brukes i etterkant.
- Hvilket etiske problemstillinger må forskeren ta hensyn til ved å bruke denne tilnærmingen for samtykke?
Hva skal til for at forskeren skal være trygg på at barna og/eller foreldrene forstår hva forskning er, hva som er forskerens rolle og hvordan det som sies under intervjuet vil bli brukt?
Forskeren har også vært inne på tanken om å be de ansatte ved familiesenteret om hjelp til å innhente samtykke fra barna.
- Hva taler for eller imot en slik tilnærming?
- Hvilke forholdsregler bør forskeren ta ved innhentingen av fritt og informert samtykke, gitt at dette dreier seg om barn i en sårbar livssituasjon?
Intervjuene må foregå på ettermiddagen og kvelden, fordi barna går på skolen på dagtid. Forskeren bestemmer seg derfor for å stille med pizza og brus til deltakerne for at de skal slippe å delta på intervjuet med ”tom mage”.
- Vil dette kunne karakteriseres som et incentiv?
Forskeren foreslår å gjennomføre semistrukturerte gruppeintervjuer, men ser også at det kunne vært aktuelt å gjennomføre individuelle intervjuer.
- Hvilke problemstillinger må forskeren forholde seg til ved valg av metode?
- Hvilke rutiner for oppfølging vil barna kunne trenge i forkant, underveis og i etterkant av intervjuet?
Les mer