Teste barns rettferdighetssans
Er det greit å teste barns rettferdighetssans ved å dele dem i par, og be den ene i paret om å avgjøre fordeling av en sum penger mellom dem? Case til diskusjon om å involvere barn i forskning, basert på det kjente diktatorspillet.
Basert på case av: Sigrid Skavlid. Oppdatert av De nasjonale forskningsetiske komiteene 2025.
En gruppe forskere ønsker å gjennomføre et eksperiment for å studere elevers rettferdighetssans. For å gjøre dette skal de gjennomføre et konkret eksperiment. To klasser skal delta, én på 5. trinn og én på 10. trinn. Lærerne og rektor har sagt ja, og det skal gjennomføres i samfunnsfagtimen.
I skolens gymsal har forskeren innredet et slags laboratorium. Her blir elevene satt i hver sin bås, slik at de ikke kan kommunisere med hverandre eller se hverandre.
To og to blir satt sammen til et lag, uten at elevene vet hvem som er på lag med hverandre. Én av elevene i gruppen får tildelt 500 kr og kan bestemme hvordan pengene skal fordeles. Eleven kan velge å beholde alt selv eller gi et valgfritt beløp til den andre. Elevene får beskjed om at de får pengene etter eksperimentet og kan bruke dem til hva de vil.
I tidligere eksperimenter som har vært gjennomført på universitetsstudenter, har det vært en klar tendens til at de fleste faktisk deler pengene 50/50.
Siden dette dreier seg om barn, ønsker forskerne å gi en ”trøstepremie” til de av barna som eventuelt får mindre enn 250 kroner etter at pengene er fordelt. De får et brettspill i tillegg.
En av foreldrene mener eksperimentet er uetisk og tar det opp med rektor.
- Er det i det hele tatt akseptabelt å teste barn på denne måten? Hvilke hensyn veier for og imot?
- Hvor viktig er beløpets størrelse?
- Hvordan informerer man på forhånd?
- Kan forskerne hente inn et forskningsetisk samtykke? Hvem skal i så fall samtykke—foreldrene og/eller barna?
- Hva er forskjellene i hvordan man bør sikre et fritt informert samtykke overfor 5. trinnselever og 10. trinnselever?
- Er det sannsynlig at noen av barna vil oppleve det som belastende å delta? Hva om det er én som er den eneste som har tatt alt selv?
- Hvordan skal forskerne unngå gruppepress til å delta?
Dette konstruerte eksempelet er diktet med utgangspunkt i det såkalte diktator-spillet innen eksperimentell økonomi.
Les mer om: Når barn og unge deltar i forskning